Followers

Wednesday, July 14, 2010

kena tambah jam lagi



'mana jam sy, sy lebih yakin confident kalau pakai jam'

kelakar mmg kelakar, tp itulah diri saya,jam di tangan pasti ada, tampil ke hadapan 
itu suku kira.yang penting, keberadaan jam di tangan menambah yakin diri.seolah-
olah jam itulah keyakinan secara mudahnya.setiap orang pasti ada cara tersendiri.
saya yakin dan pasti.

"kenapa tak nak cakap kat depan, tu jam dah ada di tangan,msti dah ada confidentkan"
tanya seseorang kepadaku.tersengih shj yg ku mampu,sebab diri ini masih buntu 
dan tak tahu apa satu.

"seganlah, depa pnya banyak ilmu, ayat fulamak xleh nak lawan,apa lah saya ada,
ish xnak lah"

"sampai bila kalau asyik pikir macam tu.masing2 ada perkara yg disampaikan,
awak bagus dalam aspek tu, bagitahulah,saling share ea,boleh je"

"kalau silap.issh xleh2 segan wa xyakin lah" ku ulang ayat sama.

"xpe kalau salah pun.kalau salah yang taw akan betulkan.Awak xkan taw awak salah 
kalau xpernah buat salah.sebab orang xtaw apa kesalahan tu selagi x cakap kan."


Dia msih tetap cuba dan tak putus asa mengubah mindsetku.

merenung panjang saya.apa tindakan seterusnya??

inilah krisis jiwa yang melanda kita kebanyakannya.termasuk yang menulis yg amat berkrisis

"MAAF, TAK BOLEH.SAYA TAK YAKIN.TAKUTLAH"

dalam kelas,guru mengajar acid-base conjugate,myofibrils,graph bla2x.dalam meeting 
orang minta pendapat, kepala pulak tertunduk ke bawah,,masa orang buka sesi 
soal-jawab,sayalah paling kuat jawab xde soalan.

padahal fahamkah kita?tiada pendapatkah untuk difikir bersama?jelaskah pemahaman yg diberi?

tepuk dada, tanyalah ilmu di dada.

sesungguhnya kekuatan perlu dibina.sama juga dengan keyakinan diri.kerana setiap 
insan dilahirkan dengan potensi masing-masing.ada yang jenis berfikir, justeru
keluarkan pendapat yang difikir.ada yang jenis suka menganalisa, analisalah 
dan kemukakan hasil survey.Jangan kita menjadi seorang pembunuh, yakni 
pembunuh potensi diri.
~jadilah diri sendiri,tak berupaya menjadi
singa jika diri kucing tp contohilah keberanian
dan sisi positifnya~
setiap kita punya potensi dan kelebihan.cari dan galilah ia dalam diri masing2 kerana 
jika tahu keupayaan diri kita yang sebenar,kita akan sedar sebenarnya betapa ALLAH mencipta kita untuk menjadi makhluk terbaik.penuh dgn gilapan potensi ke arah mengislahkan diri dan orang sekeliling.

'sungguh,Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk sebaik-baiknya'[At-Tin:4]

p/s:yakinkah kita??moga ALLAH pinjamkan keyakinan itu untuk melakukan yang terbaik
dalam kehidupan.Jom,kita tambah jam ye.

3 pengomen sporting!:

nawa said...

ye..sy juga lbh kurg begitu..
klu dlm hal2 mcm tu, mcm xtau ape yg nk dtnya..pdhal bkn sume bnda kite dh tau kn..

izzati johari said...

ha'ah btul2
susah nk ubah attitude ni
yg ety perasan, org mlayu amt sgan utk btnya n beri pndpt.
walhal di luar dr ms tuh,
dia sorg yg byk ckap d klgn kwn2.

Minn Edina said...

ok..
lepas ni boleh la A.T ckp kt dpn ye..
=)

 

Blog Template by BloggerCandy.com