Followers

Wednesday, June 27, 2012

Tribute buat Sang Murabbi

Terlalu lambat rasanya saya menulis sesuatu tentang Sang Murabbi yang satu ini. Manusia kan, sering mengenang bila seseorang itu telah tiada,itulah tabiatnya.Beliau antara insan pertama yang saya kenal ketika mula bertaaruf dengan perjuangan Islam.Buku tulisan       beliau iaitu Amal Jamai'e antara buku rujukan usrah dulu, kini dan insyaAllah seterusnya.

Personally,susuk tubuh itu amat saya segani dan kami hormati.Beliau diberi         gelaran Murabbi Tarbiah yang undoubtedly memang layak.Tegas tetapi lembut,itulah          gaya pembawakan beliau yang memang semua telah maklum.

         Ustaz Yahya Othman,guru yang sangat tak boleh jika muridnya lupa bawa pen dan     kertas untuk  mencatat apa yang disampaikan ketika kuliah,mengantuk lagilah.Jika ada      yang lupa, sama  ada beliau sendiri akan memberi kertas atau meminta si murid itu     usahakan kertas dan pen itu.Si murid pucat memandang kiri kanan depan belakang     meminta simpati jika ada yang sudi.Masih segar memori jaulah 2 tahun lepas.

       Susuk itu saya lihat makin uzur akhir-akhir tahun pemergiannya namun beliau seolah        tak  memberi peluang rehat pada diri selagi dia mampu memberi, berdiri dan berjalan  bertemu murid-murid yang setia menunggu sama ada disokong dengan tongkat, dipimpin
atau berkerusi roda diiringi mana-mana murid yang menjemput beliau dari rumah.

       Walau Ustaz Ya tak boleh berdiri lama sebenarnya, tapi bila lihat ramai anak muda       yang bakal meneruskan perjuangan Islam di hadapannya, dia akan bangun berdiri memberi taujihat sebab dia katanya jadi turut bersemangat melihat pemuda-pemudi Islam semangat, lalu terus ‘menyihir’ dan menjentik kami dengan bait-bait semangat dan bekalan taujihat sepanjang jalan perjuangan yang bersifat nafas panjang ini.


     Hujung minggu lepas, sementara menunggu adik-adik badar tingkatan 3 untuk sesi    refleksi diri kepada adik-adik naim tingkatan 1, saya membelek-belek buku nota. Buku nota yang pernah hilang beberapa bulan setelah saya give up mencari merata-rata namun dengan izin Allah ada hamba Allah yang mengembalikan kepada saya ^___^

      Gembira bukan kepalang kerana buku itu punya isi yang berharga yakni antara isinya    ialah catatan kuliah semasa slot ziarah ke rumah Ust Ya bersama segerombolan sahabat.
Allahu Allah, saya membaca nota itu kembali setelah pemergian Ustaz lebih seminggu lalu

   Yang pasti, acap kali di kebanyakan kuliah Ust.Ya pasti Sang Murabbi tak pernah lupa berpesan tentang Al-Quran.Jangan pernah tinggal baca Al-Quran walau sesibuk mana pun, baca Al-Quran dengan betul,hafal, faham dan hayati maksud Al-Quran.


       Teringat pesan Ust.Zahazan, antara cara nak dekat dengan Allah ialah dengan             baca Al-Quran, dan saya pasti Ustaz Ya pasti hubungannya dengan Allah sungguh dekat kerana itulah antara pesanan hikmat beliau dalam setiap ceramah.Jauh sekali kita ini dengan        Allah kalau nak baca Al-Quran 1 muka sehari pun berat T_T

Dan Ustaz Yahya jugalah yang mengajar saya dan sahabat-sahabat kalimah hikmat;

DAKWAH ITU CINTA!!!
~addakwah al-hubb~


Saya pasti ramai yang merasai kehilangan beliau sama ada yang mengenal secara rapat ataupun tidak seperti mana saya rasa sekarang.Al-Fatihah kepada Almarhum Murabbi           Al  Ustaz Yahya Othman yang telah kembali ke rahmatullah 6.15pm,khamis,14 Jun 2012.
Semoga Ustaz Ya ditempatkan bersama golongan soleh kerana itulah tempat selayaknya
untuk Ustaz Yahya b. Othman,allahumma ameen.



Beliau telah kembali kepada kekasih daerah tinggi setelah meninggalkan sumbangan yang besar untuk perjuangan Islam.Aku bagaimana..?

5 pengomen sporting!:

Nurakmal Azmin said...

ety, nk berkongsi rasa juga bleh..?

athirahariffin said...

sedih bila buku ustaz ya pun ak x khatam lg :(

Izzati Nur said...

taklifat cuti pnjang ni
meh kita sama2 cuba habiskan :)

moga dapat mnfaat~

Unknown said...

sedih dengan pemergian Ustaz Ya.. ;( Allah menghapuskan ilmu dengan cara mematikan para alim ulama.. redha dgn tkdir ini..

anyway.. naimianz kan.. same la kite =) entry terbaru saye " Bertuahnya Khadam Rasulullah ".. kalau sudi silalah ziarah..salam ukhuwah =)http://dochana93.blogspot.com/

byk manfaat drp blog ni.. shukran

Izzati Nur said...

@doc Hana:

sedih jugak tapi perjuangan dan naihat jadi bekal pjalanan perjuangan insyaAllah

oh,naimianz,proud to be produk sekolah agama,alhamdulillah

afwan dik.dh ziarah blog.
syukran krn sudi singgah,mga bmanfaat utk semua :)

 

Blog Template by BloggerCandy.com