Followers

Monday, September 29, 2008

hormatilah azan..


Lidah kelu di sat kematian. Kematian pasti menjelma. Hanya ,asa dan waktunya yang tidak kita ketahui. Cuba kita amati…mengapa kebanyakan orang yang nazak tidak dapat berkata apa-apa, lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya menahan kesakian sakaratulmaut.

Diriwayatkan sebuah hadis yang bermksud, “hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidah ketika maut menghampirinya.”

Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apapun semasa azan berkumandang.Sebagai orang Islam kita wajib menghormati azan.Banyak fadhilatnya. Jikalagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri…mengapa azan kita tidak boleh mendiamkan diri…!!! Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak, kita takut dengan kelunya lidah semasa ajal hampir tiba…lita tidak dapat mengucapkan kalimah Lailahailallah…yang mana sesiapa yg dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya dicabut…Allah menjanjikan syurga untuknya.

Dari itu marilah sama-sama mengh0rmati azan dan mohon Allah supaya lidah tidak kelu walaupun nyawa sedang dicabut. “Ya Allah, anugerahkan kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucapkan kalimah Lailahailallah…semasa sakaratulamaut menghampiri kami..”

0 pengomen sporting!:

 

Blog Template by BloggerCandy.com