Followers

Wednesday, October 21, 2009

telah berlalu waktu itu

Pada minggu akhir cuti semester ini yang berbaki 3 hari, saya berkesempatan mengajar adik membaca tulisan jawi yang masih kurang lancar namun alhamdulillah mengenal alif.ba'.ta'



Terimbau kembali ketika saya seusia dengannya, subjek pendidikan Islam adalah matapelajaran paling digemari.entah kenapa, mungkin ia lebih dekat di hati memandangkan isinya berkenaan
Allah saw,nama2 kitab, tentang alam yg diciptaNya, ibadah dan akhlak berbanding teori-teori sains dan
juga mencari solution untk matematik yang complicated.Minat terhadapnya tidak terhenti di bangku sekolah rendah, terus tersemat kemas hingga sekolah menengah.Jika mendapat B untuk subjek PAI, pen.Quran dan Sunnah, Pen. Syariah terasa telah buat satu kesilpan besar,malu kepada teman-teman berbanding dapat b,c dsb untuk subjek laen sperti sains,fizik,kimia dan pastinya add maths yang complicated.Sesungguhnya kenangan waktu sekolah sukar dilupakan dari memori yang limited ini.

namun penagalaman mengajar adik bongsu membuat saya agak terkilan.Manakan tidak, walaupan mengenal huruf dengan baik, namun untuk membaca tidaklah selancar mana.Saya tidak menyalahkan dia kerana dia tidak sebijak kawan-kawanya yang lain, dan dia ada dunia kanak-kanak yang lebih mnerik minatnya yang penuh dengan kartun, kereta control dan melukis.

ingin marah, melihat dia menggaru-garu kepala yang tidak gatal,
saya ingin tergelak pula.pasti dia pun tidak mahu jadi seperti itu..

"tula arief, umi suruh belajar sungguh, malas, banyak alasan, nak dekat periksa dah bulan 11 nih"
"kalu arief dapat naek class c, k.ety belanja makan"

itula upah atau bonus yang masih dipraktikkan oleh keluargaku sejak saya zaman
abang hinggasekarang kepada adik bongsu..kalau kami menunjukkan pencapaian
baik dalam peperiksaan,pasti ada hadiah yang dijanjikan.Kalau dahulu,
dapat rm1 untuk dapat satu a, 5a=rm5..
itu sungguh lumayan pada waktu itu dan kami akan menunjuk2
kepada adik beradik yang lainkami telah berjaya!!
sekaranng zaman sudah berubah, untuk adikku sekarang,
jam menunggunya jika dapat naik kelas

betapa saya merindui saat menjadi  kanak-kanak



untuk adikku muhammad najib yang bakal menduduki SPM 18 november nanti
buatlah yang terbaik, score lebih dari keputusan spmku taun lepas
saya tidak kesah tapi amat gembira pastinya
ingatlah, sudah berapa banyak wang/masa/tenaga dibelanjakan untuk kita semua
sepanjang belajar oleh abah dan umi
namun mereka tidak mengharapkan apa-apa
melainkan KEJAYAAN ANAK-ANAK..



~salam sayang dari kakakmu~
^.debaran menunggu result exam esok..^

0 pengomen sporting!:

 

Blog Template by BloggerCandy.com